Toppbild

Skräcktivoli i Hangaren

När SVT:s nya tv-program Skräcktivolit ska spela in i Hangaren är det bra att ha Sveriges kanske bästa sakletare samt en dekorverkstad på gångavstånd till studion. Text och foto Elin Borrie

Skräcktivoli i Hangaren

När SVT:s nya familjeprogram bestämde sig för att spela in i vår studio Hangaren satte vi dem i kontakt med några av företagen i vårt kluster. Det visade sig passa som hand i handsken med en dekorverkstad i samma område och en attributör med extra koll på just skräck. 

Jag slapp hitta geten. Det är jag glad för. Jag har nog med cirkusartisterna

Det är Oskar Hejlls kommentar apropå att alla saker han haft ansvar att leta reda på till den här produktionen.
 Jag träffar honom i hans ateljé i Subtopia ett par veckor innan själva inspelningen ska sätta igång. Oskar har arbetat med tv- och scenproduktioner i över tjugo år. Med sitt produktionsbolag Kompani Bastard har han bland annat skapat Jul på Liseberg och tv-serien Mysteria.

Att hitta ett tivoli

I projektet Skräcktivoli är han anlitad som sagt killen som hittar saker, det vill säga attributör. Det är en talang Oskar finslipat under många år. Hans ateljé är överbelamrad med ting som för tankarna till svartkonst, mardrömmar och en outsinlig nyfikenhet. Och ryktet går. Häromveckan fick han erbjudande från en skola att ta hand om deras gamla biologiutrustning som bland annat innehåller en ödla i ett glasflaska och en replika av en hjärna. Fast med denna produktion har temat på hittandet också handlat mycket om tivoli.

-Tivoli har jag inte jobbat med tidigare men nu känner jag nog alla som jobbar med tivoli i hela Sverige. Det är precis som cirkusvärlden. Den är jätteliten, alla känner varandra. Ringer man en gubbe för att hitta något som det visar sig att han inte har så känner han någon annan gubbe som har det.

Samarbete i klustret

Under Oskars ateljé finns ytterligare ett företag som arbetar med samma produktion. Dekorverket startade upp i Subtopia 2015 och har vuxit rekordfort. De bygger scenografi till exempelvis teater, utställningar och som denna gång tv. När jag knackar på är det fullt pådrag med bygget. I träverkstaden står skelettet till en trappa och om en kvart kommer produktionens scenograf Andreas Bini förbi på möte.

Två personer står i ett snickeri och diskuterar en ritning

Magnus Berglind i framför trappskelettet

Magnus Berglind som är en av de två grundarna, berättar att de fick de första skisserna för ett par tre veckor sedan så tiden är knapp.

-Det är väl kanske en tre projekt om året då vi bygger för en inspelning i Subtopia, berättar han. Hans medgrundare Richard Andersson fyller i:

-Det ju är väldigt smidigt när det är så nära och kul att få arbeta med Oskar som vi har nästan daglig kontakt med nu under produktionsperioden för Skräcktivoli.

Läs mer om Kompani Bastard och Dekorverket.

Alla aktörer i Subtopias kluster.

Läs intervju med scenografen Andreas Bini.