Toppbild

creARTive

Klump är med och bildar creARTive, en ny nationell intresseorganisation för inkubatorer inom konstnärliga och kreativa näringar.

Fortsätt läsa

Klump med och bildar nationella intresseorganisationen creARTive

Den 29-30 augusti samlades Sveriges inkubatorer för konstnärliga och kreativa näringar på Brewhouse kulturfabrik i Göteborg för att bilda creARTive – en ny intresseorganisation för inkubatorer inom Konstnärliga och Kreativa Näringar*. Subtopias Martin Q Larsson blir ordförande för den nya organisationen. 

Sveriges inkubatorer för konstnärliga och kreativa näringar bildar en ny nationell intresseorganisation – creARTive. Organisationen ska ha som mål att driva frågor för branschen och skapa bästa möjliga förutsättningar för konstnärer och kreatörer att bygga och utveckla sina verksamheter. 

Idén för en nationell intresseorganisation föddes när Martin Q Larsson som nytillträdd verksamhetschef för Subtopias inkubator, Klump, reste runt i Sverige för att samla in erfarenheter från specialiserade aktörer inom området. Detta ledde till en gemensam träff under våren där man förstod behovet av en gemensam agenda. 

– Vi insåg att vi hade mycket gemensamt. Våra näringar är vana vid att dela resurser och att arbete i gränslandet mellan det kommersiella och meningsskapande samt mellan det entreprenöriella och konstnärliga. Så det blev snabbt självklart att vi borde gå samman och hjälpas åt att lyfta våra näringar på ett nationellt plan, säger Martin Q Larsson, verksamhetschef för Klump och ny ordförande för creARTive. 

Bild på logotypen för den nya intresseorganisationen creARTive.

creARTives logotyp.

Konstnärliga och kreativa näringar är i stark uppgång både vad gäller antalet arbetstillfällen och marknadstillväxten i stort. Enligt de senaste rapporterna från Tillväxtverket leder de konstnärliga och kreativa näringarna den digitala tjänsteutvecklingen. Att arbeta inom dessa näringar innebär oftast att man har målet riktat mot en internationell marknad redan på idéstadiet. 

– Det är just detta som gör det nya nätverket så viktigt. Även om musiker, skådespelare, designers, spelutvecklare, författare och arkitekter i sig är olika i sina uttryck och i sitt affärsmannaskap, så verkar de i någon mån i samma arena och kan dra fördelar av varandras kunskaper och erfarenheter från sitt respektive företagande, säger Anna Svensdotter Dimle som är Brewhouse verksamhetschef och kreativa ledare. 

Och Marlene Johansson som är VD på eXpression Umeå, stämmer in.

– Vi ser dessa olikheter som styrkor. Och det gäller även för oss inkubatorer inom de kulturella och kreativa näringarna. Vi bygger det här nätverket på engagemang och styrka. Vi kan stärka och komplettera varandra och går samman där vi känner att vårt engagemang och vår drivkraft möts.


creARTives medlemmar är 

*Kulturella och kreativa näringar/branscher (KKN): Arkitektur • Design och formgivning • Film • Foto • Konst • Kulturarv • Litteratur • Media och marknadskommunikation • Mode • Musik • Måltid • Scenkonst • Slöjd och konsthantverk • Spelutveckling • Upplevelsebaserat lärande